Stivuitoarele automate Toyota se pot deplasa pe rute fixe in mod liber in mijlocul unui set de stivuitoare manuale
Utilizarea stivuitoarelor automate in medii de depozitare manuala poate fi un aspect delicat, motiv pentru care unele proiecte AGV (vehicule ghidate automate) pot esua. La depozitul regional Coop din Trondheim, angajatii depozitului au invatat sa lucreze in siguranta cu stivuitoarele automate, care se pot deplasa pe rute fixe printre echipamentele operate manual.
Despre Coop Norge Trondheim
Coop este al doilea cel mai mare comerciant cu amanuntul din Norvegia. Pe langa depozitul central (CLog) de la Gardermoen, Coop are depozite regionale in Stavanger, Bergen, Trondheim si Tromsø. Depozitul din Trondheim are aproximativ 30.000 m² si aprovizioneaza peste 300 de magazine Coop. Spatiul este impartit in spatii aferente pentru receptia marfurilor, fructe si legume, zona de produse congelate, zona rece, departamentul de produse uscate, zona de descarcare si o statie de reciclare. In medie, depozitul primeste 2.500 de paleti, din depozit se ridica 65.000 si 3.000 de paleti sunt expediati zilnic.
Facts & figures
Companie: Coop Norge Trondheim
Locatie: Tiller, Norvegia
Industrie: Comert cu amanuntul
Aplicatii: transport orizontal, depozitare, depozit frigorific
Stivuitoare: 5 stacker-e cu pilot automat.
Automatizare simpla a transportului de la A la B
„Acum trei ani am inceput sa evaluam posibilitatile de automatizare a transportului nostru intern”, spune Roger Tømmervold, Manager Logistica Interna la Coop. „Am luat in considerare toate optiunile si nu ne-am stabilit limitari. Am observat un total de 17.500 de transporturi A-B pe saptamana care ar putea fi automatizate si am inceput prin automatizarea a 3.000 dintre acestea", continua Roger. „Am ales Toyota Material Handling Norway ca furnizor din sapte candidati posibili, deoarece pur si simplu ne-au facut cea mai buna oferta.” S-a creat ulterior o colaborare de afaceri cu o rentabilitate a investitiei de aproximativ doi ani.
Karim El-Kelish, Manager solutii logistice la Toyota Material Handling Norway, a fost foarte impresionat de pregatirea efectuata de Coop: „Pentru a reusi cu un proiect AGV, este crucial sa cartografiez toate transporturile posibile pentru a obtine o estimare buna a numarului de vehicule ghidate automat pentru a indeplini toate sarcinile."
Flux lin de marfuri logistice
Nu doar bugetul pentru hardware-ul AGV, ci si resursele IT sunt cruciale intr-un proiect de automatizare ca acesta. „Un AGV (Vehicul ghidat automat) este condus in intregime de un sistem si pur si simplu nu am mai beneficiat de un astfel de avantaj inainte”, spune Tømmervold. El adauga ca Coop a decis sa nu achizitioneze un nou WMS (Sistem de gestionare a depozitului), ci sa extinda in schimb functionalitatea SAP a companiei, comunicandu-le stivuitoarelor unde sa mearga atunci cand ruleaza prin portalul scanerului. „Pentru marfurile de iesire avem acum un sistem bun care reduce varfurile si imbunatateste fluxul constant de marfuri.”
AGV-uri care manipuleaza capacitate mare
Sarcina principala a stacker-elor este de a transporta aproximativ 3.000 de paleti prefabricati pe saptamana. Stacker-ele cu pilot automat ridica marfa la primirea bunurilor, trec printr-un portal de scanare si ajung in zona de descarcare. In weekend, este expediata o capacitate si mai mare, dar culorile schimbatoare ale benzilor AGV de pe ecran asigura faptul ca activitatile activate raman usor vizibile.
Cum sa conduceti in siguranta in jurul echipamentelor automate
Roger Tømmervold recunoaste ca punerea in aplicare a celor cinci vehicule ghidate automat a necesitat o anumita planificare pentru a limita haosul. In depozit functioneaza peste 210 echipamente, asa ca, in mod firesc, operatorii stivuitoarelor au fost putin ezitanti cu privire la vehiculele care functioneaza automat pe langa ei. De-a lungul timpului, operatorii au invatat modelul de conducere si comportamentul AGV-urilor. Ca urmare, AGV-urile sunt acum in perfecta simbioza cu echipamentele operate manual din depozit.
Specialistii AGV au instruit forta de munca, astfel incat toata lumea sa poata lucra zilnic cu echipamentele Autopilot si sa le atribuie sarcini. In acest fel, angajatii au preluat raspunderea asupra lor si le-au acceptat ca instrument de lucru. Este important sa retineti ca AGV-urile nu au dus la reducerea fortei de munca permanenta, ci au redus nevoia de a angaja lucratori temporari in perioadele de varf.
Implementarea mai multor AGV-uri in viitor
Depozitul din Trondheim are atat de multe stivuitoare Toyota in functiune incat Toyota are un atelier cu proprii tehnicieni la fata locului. AGV-urile, stivuitoarele cu pilot automat de la Toyota, sunt construite pe baza stivuitoarelor standard, permitand tehnicienilor obisnuiti sa ajute la service. In plus, Toyota Material Handling Norway are specialisti cheie in automatizare care pot depana de la distanta sau pot efectua vizite la clienti. Hege Sandanger, manager de proiect la Coop, afirma ca managementul arata un mare interes pentru AGV-uri. Roger Tømmervold doreste sa creasca numarul de AGV-uri in locatia lor din Trondheim, deoarece multe alte sarcini pot fi automatizate acolo: „Datorita inaltimii de ridicare si capacitatii suficiente a stivuitoarelor automate, avem flexibilitatea de a le oferi acestor stivuitoare sarcini suplimentare in caz de schimbari."
(Cazul de afaceri complet a fost publicat in revista de comert norvegiana Logistikk & Ledelse (Logistica si management) nr. 1-2019.)