Cum va arata piata de real estate in 2025

“In ultimii 5 ani, daca ne uitam la Bucuresti, pretul apartamentelor noi a crescut cu peste 50%”

  • In 2024 s-au livrat 170000 m² de spatii comerciale, iar in 2025 se preconizeaza livrarea a peste 200000 m²
  • Cererea pentru spatii industriale si logistice a fost de 620000 m² in 2024, cu 20% sub media ultimilor 5 ani
  • In acest an, predomina reinnoirea contractelor pentru spatiile de birouri, iar livrarea de noi spatii va fi extrem de redusa: doar 6000 m²
  • In ultimii 5 ani, preturile apartamentelor noi au crescut cu peste 50% in Bucuresti.

26 de reprezentanti din importante companii au discutat, pe 28 februarie 2025, despre cum a aratat anul 2024 la nivelul pietei de real estate si care sunt previziunile pentru acest an. Totodata, ei au impartasit celor aproximativ 200 de lideri din domeniu prezenti la cea de-a XX-a editie a evenimentului “Real Estate & Construction Forum” care sunt cele mai mari provocari ce apar, in prezent, la nivelul sectoarelor retail, industrial & logistics, office si rezidential, atat la nivel regional, cat si la nivel national si international, dat fiind contextul macroeconomic actual si transformarile legislative cu impact in domeniu.

Cum va arata piata de real estate in 2025
Cum va arata piata de real estate in 2025

Panel cu focus pe sectorul retail

Primul panel a fost dedicat sectorului de retail, fiind moderat de Liana Dumitru, Director | Retail agency, Colliers Romania.
Au participat la panel: Geanina Ungureanu (CPI Property Group | Romania), Cornelia Nicolae (FASHION HOUSE Group), Omer Susli (Praktiker Real Estate Romania), Petru Andronic (Sportisimo Romania si Bulgaria), Daniel Pana (Facilities Management Services si EnergyPal).

2024 a fost un an cu o dinamica pozitiva – au fost livrati 170000 m², usor in scadere fata de anul precedent, cand am avut un record. Insa a fost peste media celor 10 ani. Piata ramane dinamica – ne asteptam ca anul acesta sa avem peste 200000 m², deci cererea si apetitul sunt, in continuare, ridicate. Vedem o revenire a proiectelor de tip mall. Anul trecut Pitestiul a fost un proiect vedeta. Un oras de talie medie, sub 150000 locuitori, dar care confirma efervescenta din partea de retail si cererea ridicata. Ne asteptam ca si Bucurestiul, pe langa extinderea Promenada, sa mai aduca proiecte de anvergura, modernizari sau extensii ale proiectelor actuale. Nu va fi un an usor, insa. Avem un deficit al balantei de plati in crestere, un nivel al inflatiei ridicat. Consumul a avut, cu toate acestea, o crestere frumoasa.”, a declarat Liana Dumitru in deschiderea panelului.

In acest context, Daniel Pana, VP Group Operations, Facilities Management Services si EnergyPal, a explicat: “Sa ne uitam la anul 2025 – acesta este fundamental diferit de 2024, atat la nivel global, cat si la nivel micro. Daca ne uitam la situatia economica previzionata pentru 2025, cred ca suntem mult mai rau ca in 2024. Ca sa ne putem mentine profitabilitatea intr-o linie normala, de scadere a apetitului de consum si de a deveni mult mai selectivi cu privire la ceea ce cumparam, cat si cum cumparam, trebuie sa intram in structura de costuri. Un cost este cel pe energie electrica. Daca pana acum nu ne-am uitat la cat consumam, cred ca din acest an situatia se va schimba – astfel, monitorizarea consumului de energie electrica devine nu doar o prioritate, ci si o obligatie legala. Este foarte important ca fiecare dintre retaileri, dintre ownerii de asset-uri sa isi faca o analiza a consumului si a masurilor de eficienta energetica.

La randul sau, Omer Susli, Owner & CEO, Praktiker Real Estate Romania, a intervenit precizand ca: “In anul 2024 am avut cifre foarte bune, dar nu trebuie sa ne bucuram pentru ca atunci cand este an electoral cifrele cresc semnificativ. Pentru mallurile noastre, vedeta a fost Vitantis. Recordul a fost de 43000 de vizitatori intr-o zi – am ajuns de la 2000 de vizitatori pe zi, acum doi ani, la peste 40000. In curand deschidem un magazin Sinsay 600 m² la Turnul Severin. Ne-au iesit autorizatiile la Bistrita Nasaud pentru extindere. Anul trecut am preluat Muntenia Business Center. Anul acesta avem foarte multe proiecte de energie verde, pe care le sustinem pe deplin. Deja proiectul de la Focsani este finalizat. La Vitantis, avem 1 MW finalizat si avem licitatie pentru inca unul, proiect facut impreuna cu PNRR. La Constanta avem o fabrica de fibre multifilament pentru centuri de masini, pentru armate.

Clientul a devenit mai atent la pretul produselor, dar este totodata preocupat de calitate, a explicat Geanina Ungureanu, Head of Retail, CPI Property Group | Romania. “2024 a fost un an de consolidare. El a avut inainte anul 2023, considerat anul revenirii totale si cu niste cresteri existente, iar in 2024 a fost o consolidare. CPI Property Group are in management centre comerciale in toata tara, iar fiecare are specificitatea lui. Sun Plaza are o crestere foarte mare pe partea de vanzari, pentru ca in 2024 am adus multe branduri noi si s-a vazut acest plus. Clientul este foarte sensibil la partea de pret si se vede in directia retailerilor canalizati pe discounturi, pe preturile mai mici, dar si cu o calitate destul de echilibrata si se vede in vanzari pe partea de malluri. Traficul nu a crescut cu double digit in unele orase, dar vanzarile au crescut peste inflatie, ceea ce arata ca oamenii cumpara mai mult. De aici trendul de consumer awareness in directia preturilor. Mai este si acest trend de experienta – nu te uiti numai la pret. Consumul este, in continuare, constant si in crestere.”, a mai spus ea.

La randul sau, Cornelia Nicolae, Retail Operations Director, FASHION HOUSE Group, a adaugat: “Pretul ramane un aspect important in deciziile de achizitie. Din acest motiv, magazinele outlet, care vand produse din colectiile anterioare la preturi cu 30%-70% reduse, fac ca aceste magazine sa devina tot mai atractive pentru clienti. In cazul centrelor noastre, mixul este dominat de magazinele sport, care au si cele mai mari performante in vanzari. Este o categorie care se adreseaza tuturor varstelor si care va ramane intotdeauna in preferintele consumatorilor. Observam, totodata, o tendinta de apetit pentru brandurile premium. Sunt branduri aspirationale, dar care, in cadrul centrelor noastre, devin mult mai accesibile. Ne pregatim sa adaugam nume noi din categoria de branduri premium.

De ce ne-am lovit pe parcursul anului a fost dinamica de dezvoltare, cerintele clientilor – doar cei ce pot tine pasul cu cererile clientilor vor avea succes anul acesta. Clientul se schimba, cauta promotii, cauta raport calitate-pret, aleg sa fie mult mai informati. Cauta informatii utile care sa ii ajute sa faca alegerea corecta pentru bugetul lor, al familiei lor. In Romania, pentru fiecare retailer regionalistica este un element foarte important. Pentru un retailer din sport cea mai mare intrebare este cum sa aduci sportul preferat in fiecare magazin. Am folosit si inteligenta artificiala pentru a intelege preferintele. Chiar si in Bucuresti se observa preferinte diferite: in anumite zone, exista o preferinta pentru fitness, in altele pentru fotbal sau, in general, pentru activitati outdoor. Tot mai multi clienti incep sa aleaga si branduri mai putin cunoscute.”, a spus, de asemenea, Petru Andronic, Country Manager, Sportisimo Romania si Bulgaria.

Panel cu focus pe sectorul industrial & logistics

Al doilea panel al evenimentului a adus in discutie evolutia sectorului industrial & logistics, moderator fiind Victor Cosconel, Partner | Head of Leasing | Office, Industrial & Logistics, Colliers Romania. La acest panel au participat: Loredana Oprisa (Olympian Parks), Olga Melihov (MLP Group Romania), Laurentiu Duica (Global Vision), Razvan Nica (BuildGreen) si Catalin Podgoreanu (Brisk Group).

In 2024, cererea a fost undeva in jurul a 620000 m², ceea ce ne situeaza cu 20% sub media ultimilor 5 ani. Pentru ca sunt mai optimist din fire, as spune ca se livreaza aproape dublu fata de ce se livra sau contracta in ciclul anterior. A fost un an mai mult decat decent si am vazut o stabilizare pe partea de chirii – s-au stabilizat intre 4 si 5 euro. Gradul de neocupare este destul de scazut la 4,5 – 5%, intrucat nu se mai dezvolta speculativ. Eu cred cu tarie ca Romania are potentialul de a deveni un hub al Europei Centrale si de Est, in ceea ce priveste dezvoltarea logistica, mai ales in contextul intrarii in Schengen.”, a spus Victor Cosconel in introducerea discutiilor din acest panel.

Romania are mult potential in ceea ce priveste spatiile de logistica, a spus Loredana Oprisa, Leasing and Development Manager, Olympian Parks. “Lucrurile bune se intampla incet, dar sigur si vreau sa cred ca suntem un dezvoltator ce are incredere in piata si in clientii din Romania. Din cele 5 proiecte pe care le avem in dezvoltare, 3 au fost incepute speculativ. Locatia este extrem de importanta si, cu toate provocarile pe care le avem din punct de vedere al utilitatilor, avizarilor, locatia pune in valoare proiectele. Este irealist sa asteptam de la an la an sa avem cresteri de doua cifre. In schimb, daca ne uitam per total la economie, la piata, lucrurile merg spre bine. Romania are mult potential – sunt orase ce au nevoie de spatii de productie, logistica, depozitare. Se vede si exemplul oraselor Bacau, Iasi, unde s-a asteptat destul de mult ca un dezvoltator sa ajunga pe piata respectiva.”, a continuat ea.

Noi in 2024 am urmat strategia. Suntem in continuare un dezvoltator conservator: asta inseamna ca investim in proiecte pe termen lung, iar ceea ce dezvoltam nu vindem. Focusul nostru a fost in directia de dezvoltare. Am vazut o cerere interesanta anul trecut, iar asta ne-a ajutat sa livram foarte repede faza a doua de constructie a proiectului nostru, am livrat 16000 m². Asta ne-a determinat sa ne uitam la viitor si sa planificam urmatoarele stadii de dezvoltare. Incepem constructia in faza a treia – 20000 m²; vorbim despre un pre-lease, ceea ce da incredere in ceea ce priveste livrarea de spatii viitoare. Contruim si speculativ, chiar daca este riscant, pentru ca exista potential. Ne indreptam inainte cu curaj, incet, dar sigur.”, a adaugat, la randul sau, Olga Melihov, Chief Country Officer, MLP Group Romania.

In sectorul industrial investitiile nu au crescut in acelasi ritm cu cele din sectorul retail, a explicat Laurentiu Duica, Managing Partner - Industrial & Retail, Global Vision. “Avem un parteneriat cu proprietari de terenuri, alaturi de care vom dezvolta 5-6 locatii noi. Randamentele pe care le urmarim si cele obtinute sunt mult mai mari si mai bune. Cand esti un jucator local, beneficiezi de anumite avantaje, insa trebuie sa convingi clientii ca le oferi ceea ce este mai bun. Strategia noastra este de a dezvolta proiecte cu un randament superior. Locatiile sunt foarte importante; avem locatii strategice – dezvoltam deja parcul din Otopeni, de langa aeroport. Anul acesta, odata cu integrarea unui top-management nou, investitiile in sectorul de retail au atins peste 40-50 milioane de euro. In sectorul industrial, investitiile nu au crescut in acelasi ritm, insa avem deja un plan de business stabilit si parteneriate incheiate cu proprietarii de terenuri. Polonezii au lansat numeroase proiecte acolo unde au beneficiat de titulaturi de parc industrial. Locatiile devin din ce in ce mai interesante pe masura ce infrastructura se imbunatateste. Vedem ce se intampla in Bucuresti si transformarea unui oras pentru a fi dezvoltat si reconvertit. Primariile si Consiliile Judetene sunt foarte deschisi sa creeze spatii de productie.”, a adaugat el.

Un alt subiect abordat in cadrul panelului a vizat eficientizarea proceselor prin automatizare. “Ma bucur ca vorbim tot mai mult si mai aplicat de automatizare, de eficienta maxima. Tendinta este clar pozitiva, insa mi-as dori sa fie sustinuta. Sa scalam de la nivel de dezvoltator la nivel de piata si sa oferim o automatizare nu doar de produs. Cand vorbim despre provocarile pe care le intalnim in proiecte, daca vorbim despre o capacitate de productie, beneficiem de o oarecare infrastructura existenta. Daca vorbim de un teren undeva, la margine, fie ca vorbim de logistica sau de industrial, sunt mai multe provocari, prima fiind cea legata de finantare. Vorbim si de autorizarea unui proiect nou si, dupa aceea, de obtinerea unor utilitati – de la solutii foarte complicate la termene care nu respecta planificarea initiala. Aceasta este o problema reala care infraneaza procesul de dezvoltare, de scalare. Echilibrul perfect nu exista, dar e necesar sa umblam cu totii la acele rotite care ne dau drumul la mai mult avant si sa putem mentine trendul. Ma bucura ca sunt investitii masive in zona de automatizari – doar asa ne putem alinia si tine ritmul erei tehnologice in care ne aflam. Avem doua extreme.”, a spus Catalin Podgoreanu, Partner & Head of Operations, Brisk Group, in acest context.

O atentie sporita a fost acordata si sustenabilitatii si zonei de raportare ESG. Astfel, Razvan Nica, Fondator, BuildGreen, a precizat: “Daca vorbim despre sustenabilitate si ESG, zilele trecute Comisia Europeana a dereglementat o mare parte din ceea ce se referea la raportarea obligatorie. Asta inseamna ca 80% din companiile din Europa nu vor mai fi nevoite sa raporteze, iar in Romania din 6000 de companii care trebuiau sa inceapa sa raporteze au ramas doar 300 care vor avea obligatia CSRD. Baza a fost raportarea voluntara. Noi am inceput partea de reglementari prin 2007-2008, iar liderii mari din piata au aderat la certificarile de sustenabilitate, ESG si raportare la nivel voluntar. Dupa ce a venit criza energetica, zona de sustenabilitate a devenit mai palpabila prin costurile operationale, iar in acest moment evolutia continua. Daca vorbim despre zona de logistica, din cei 500000 m² livrati anul trecut, noi consideram ca peste 95% au implementat criterii de sustenabilitate. Vedem, in ultima perioada, o integrare. Nu mai vorbim doar la nivel de proiect, ci despre strategii la nivel de companie, de strategii de decarbonizare pe 10-15 ani. Avem clienti cu care lucram la alinierea standardelor de decarbonizare. Aceasta sustenabilitate a devenit, cumva, naturala. Cred ca, printre principalii driveri in aceasta directie sunt clientii, care sunt companii mari, politica companiei. Vorbim si despre zona de banci, partea de finantare care, indiferent ca la nivel de UE s-a dereglementat, cerintele lor vor afecta partea aceasta de finantare, de dobanda.

Panel cu focus pe sectorul office

Cel de-al treilea panel din cadrul evenimentului a vizat evolutia sectorului office, moderator fiind Lucian Opris, Director, Tenant Services, Office 360 & Industrial, Colliers Romania. La panel au participat: Tamara Guleryuz (Skanska), Andreea Cotiga (CPI Property Group | Romania), Andrei Boca (Globalworth), Mihaela Ispas (Filip & Company) si Dan Ungureanu (RENOMIA Gallagher).

Anul trecut s-au inchiriat in Bucuresti 338600 m², cu 18% sub recordul absolut din 2023. Totusi, este peste media perioadei 2019 – 2023, deci un an bun pentru suprafete tranzactionate. Este predominant fenomenul de reinnoire a contractului. Cele mai mari tranzactii sunt Genpact si Vodafone – ele au ramas cu modificari de spatiu in cladirile existente. Chiria prime in Bucuresti e pozitionata la 22 euro, iar livrarile de cladiri noi sunt dezastroase. Pentru anul 2024, s-a livrat doar proiectul AFI Loft, iar pentru 2025 asteptam pe piata in jur de 6000 m² – cele mai mici livrari din 2004 incoace, iar in 2004 nu exista piata de birouri. Se pune un accent foarte mare pe prelungiri pe contracte – obisnuia sa fie 40% cererea noua.”, a explicat Lucian Opris in introducerea panelului.

Pentru noi, in 2024 am avut o activitate constanta. Am asistat clientii in ceea ce priveste relocarile, iar o activitate crescuta a fost pe semnarea de acte aditionale. A fost un an bun, pentru ca ai nostri clienti si-au atins targeturile pentru anul trecut. Un aspect provocator e reprezentat de situatia urbanistica din Capitala – toata piata asteapta actele administrative cu interes, insa toti clientii nostri au beneficiat de asistenta pentru a depasi obstacolele si sa isi indeplineasca obiectivele. Negocierea unui contract de inchiriere pentru un spatiu mai mare este un proces foarte complex. De multe ori, negocierea pentru un contract de inchiriere dureaza mai mult ca negocierea vanzarii terenului pe care e construita cladirea. Din perspectiva avocatilor, conteaza foarte mult in prelungirea contractelor daca au gasit disponibilitatea de a negocia anumite clauze si daca colaborarea a decurs bine, asta conteaza foarte mult. Sunt anumite restrictii ce trebuie acomodate in contacte.”, a raspuns Mihaela Ispas, Counsel, Filip & Company, in acest context.

La randul sau, Andreea Cotiga, Head of Leasing Office, CPI Property Group | Romania, a precizat: “Am incheiat 2024 cu cele mai bune rezultate din ultimii 5-7 ani – am reusit sa securizam aproape 80000 m². Reinnoirile de contracte au avut o cota semnificativa, dar nu am iesit din tendinta pietei. Am avut cresterea gradului de ocupare care, in decembrie, a atins 93%. Motorul pentru acest rezultat l-a constituit atragerea de cerere noua pe suprafetele vacante, inlocuirea rapida a unor chiriasi care au iesit din portofoliul nostru. Activitatea de prelungire a contractelor de inchiriere a fost cat se poate de intensa, dar ramanem cu provocari in continuare. Contextul macroeconomic, politic, marcat de incertitudine, continua sa fie principala provocare si in acest an.
Piata trebuie sa fie pregatita sa absoarba nivelul de chirie pentru proiectele noi. Piata de office a suferit niste transformari majore in ultimii ani – a fost tavalita de criza sanitara, de contextul de lucru, de economie, insa sunt de parere ca daca privim la raportul dintre cerere si oferta lucrurile s-au mai clarificat pentru jucatorii din industrie.

Avem 100% grad de reinnoire a contractelor cu chiriasii existenti in 2024 – nu a plecat nimeni din portofoliul nostru anul trecut. Pe de alta parte, ne uitam ca la un lucru optimist la occupancy – 97%, dar trebuie sa ne uitam si in perspectiva, in contextul in care scade suprafata disponibila. Scad suprafete mari care sa atraga new entries mari, iar asta pune Bucurestiul nu intr-o situatie ideala. Cand un produs este cautat si nu exista supply, preturile cresc. Avem si alti factori, precum inflatia ridicata din anii anteriori, care a impins nivelul mediu al chiriei pe fiecare cladire. Daca ne gandim la cifra foarte redusa de cladiri noi, sunt mai multe motive, dar eliminandu-le pe cele ce tin de urbanism, raman cele ce tin de costuri. La costurile actuale, trebuie sa procedezi cu mare grija pentru ca acea cladire sa fie competitiva cu celelalte cladiri din zona.”, a completat, in continuare, Andrei Boca, Leasing Director, Globalworth.

Dezvoltatorii de spatii office cauta, permanent, solutii care sa vina in sprijinul chiriasilor, a explicat Tamara Guleryuz, Leasing & Asset Manager, Skanska. “Pentru businessul nostru, anul 2024 a fost un an bun, dinamic, atat din perspectiva de leasing, cat si din perspectiva de asset. Am reusit sa ne atingem obiectivele propuse la inceputul anului 2024, pe langa cererea noua, acomodata in cladirea Equilibrium 2. Ne bucura sa vedem ca acest proiect convinge chiriasii sa ramana in proiect sau sa isi mute operatiunile in proiectul nostru. Am intampinat si provocari, insa, datorita experientei noastre si maturitatii, am reusit sa le transformam in oportunitati. Implementam solutii noi care sa vina in sprijinul chiriasilor, sa le faca viata mai usoara, sa ii ajute sa monitorizeze mai usor amprenta de carbon, raportarea. Avem un sistem numit Waste Tracker, de monitorizare a deseurilor, prin care chiriasii pot monitoriza in timp real cantitatile de deseuri per categorii si pot vizualiza amprenta de carbon aferenta per categorie. Este un sistem cu totul nou pe piata din Bucuresti, intr-o cladire de birouri. Ne ajuta atat pe noi, proprietari, cat si pe chiriasi, iar feedbackul este pozitiv.”, a spus ea.

Ne-am dublat spatiul, avem grad de ocupare de 100%. 2024 a fost un an foarte bun, din mai multe puncte de vedere. Avem un Centru de Excelenta, unde venim cu solutii personalizate - aducem solutii internationale, lucram cu peste 120 de asiguratori din toata lumea si actionam putin diferit, astfel incat sa combinam asigurarea cu reasigurarea. Pentru piata de real estate, cred ca 80% din industrie sunt clientii nostri. Daca ne uitam la perspectiva pozitiva a acestui context, vedem imbunatatirea conditiilor date de dezvoltatorii mari: au incercat sa faca pasi spre eficientizarea energetica, spre refurbishing. Eu vad la clientii mari ca au imbunatatit ceea ce au in momentul de fata, iar faptul ca au 100% grad de reinnoire este o consecinta pozitiva a acestor imbunatatiri.”, a spus, la randul sau, Dan Ungureanu, Business Development Leader CEE & CIS, RENOMIA Gallagher.

Panel cu focus pe sectorul rezidential

Ultimul panel din cadrul evenimentului a adus in discutie sectorul rezidential din Romania, moderator fiind Gabriel Blanita, Associate Director Valuation and Advisory Services, Colliers Romania. Din acest panel au facut parte: Bogdan Balasa (HILS Development), Beatrice Dumitrascu (One United Properties), Laurentiu Afrasine (Akcent City), Irina Caraene (Cordia Romania), Veronica Dutu (Unioncont Expert), Luciana Giurea (AFI Europe Romania) si Bogdan Iliescu (Nusco).

In ultimii 5 ani, daca ne uitam la Bucuresti, pretul apartamentelor noi a crescut cu peste 50%, iar in cazul proiectelor in anumite zone cresterea a fost chiar si mai mare de atat. Pana acum destul de multi ani, apartamentele vechi erau cautate pentru ca aveau o locatie foarte buna. Acum, acest avantaj a disparut, intrucat noile proiecte au venit in zone centrale si au adus un mix de utilitati, facand ca aceste unitati sa fie cele mai cautate. Diferenta dintre apartamentele vechi si cele noi a crescut accentuat in ultimii ani. Chiar daca oferta de apartamente noi scade, vedem o diferenta mare intre cele noi si cele vechi. Diferenta de calitate intre ce se construieste azi si ce s-a construit acum 50 de ani este foarte mare.”, a explicat Gabriel Blanita in deschiderea panelului, invitandu-i pe panelisti sa vorbeasca despre proiectele dezvoltate in 2024.

Astfel, Irina Caraene, Director Vanzari, Cordia, a precizat: “2024 a fost un an in care am inchis Parcului 20. Asteptarile noastre sunt destul de bune. Cu totii care participam in piata imobiliara investim in proiecte de regenerare, tinem cont de dorintele si nevoile clientilor, dar asteptam o schimbare din partea autoritatilor pentru a putea merge mai departe cu proiectele pe care ni le-am propus. Asteptarile sunt bune. Preturile, in ultimii 2 ani, au fost in crestere, iar interesul clientilor pentru a locui in gated communities, in proiecte care sa le sporeasca calitatea vietii a crescut. Puterea de cumparare este, in Bucuresti, fantastica, asa cum se vede si din procentul mare de clienti care folosesc surse proprii de finantare. Este, inca, o piata foarte buna. Apartamentele au crescut in valoare atunci cand clientii au avut crese, gradinite, parcuri in apropierea spatiului de locuit. Am ajuns, sa vindem un apartament cu doua camere cu 120000 + TVA. Exista premise, de fiecare data, iar proiectele bune vor fi apreciate.

La randul sau, Bogdan Iliescu, Director Comercial, Nusco, a precizat: “Avem in dezvoltare Nusco City in zona Pipera si Nusco Homes in Tunari. Fiecare vine cu provocarile sale. La Nusco City, e vandut aproape integral si speram ca in vara-toamna sa livram primele blocuri. Ne folosim de apartamentele actuale pentru a vinde faza a treia. In tunari, am intrat intr-o zona unde proiectele bine puse la punct, cu facilitati, te compara cu tot ceea ce este in jurul tau. Am inceput acum un an si jumatate constructia si am ridicat mult pretul caselor din zona. Clientii vad valoarea adaugata pe care o aduce un proiect integrat cu infrastructura, cu facilitati.

Anul acesta vom livra peste 2300 unitati locative, peste nivelul ultimilor 10 ani. Nu avem foarte multe unitati locative la vanzare. Speram sa se deblocheze piata. Nu ne-a ajutat foarte tare faptul ca termenul alegerilor s-a prelungit. Astazi, doar beneficiarul final are de suferit, pentru ca oferta este foarte, foarte scazuta. Eu cred ca este suficient sa iti dai seama ca oferta scade, cererea e intr-o continua crestere intr-o tara in care preturile pentru sectorul rezidential sunt cele mai mici din Europa. Oamenii isi doresc sa fie proprietari, dar nu au pe ce. Noi ne dorim sa se deblocheze orasul. Am anuntat ca vom intra pe sectorul premium affordable – orase satelit unde toate serviciile de proximitate impreuna cu nevoia de infrastructura se intalnesc, astfel incat sa beneficieze de toate necesitatile de zi cu zi.”, a explicat Beatrice Dumitrascu, CEO Residential Division, One United Properties.

In Bucuresti, indicele puterii de cumparare este cel mai avantajos dintre orasele Romaniei, a spus Bogdan Balasa, Director General, HILS Development. “Avem si rolul de a face educatie, de a face piata, publicul tinta sa constientizeze anumite realitati. In 2024, pentru noi si pentru piata, volumul de tranzactii a crescut. Noi am inregistrat un procent de 30%. Preturile au crescut si ele cu 10-12%, iar acest lucru este influentat foarte mult si de stocul de apartamente finalizate pe care le avem la vanzare. Sunt foarte multi cumparatori care vor ceva sa fie gata, sa se mute cat mai repede. Numarul de proiecte autorizate a scazut, insa sunt toate premisele sa credem ca evolutia volumului de vanzari si a preturilor va fi una pozitiva si in 2025. Continuam constructia la primul proiect certificat Green Homes, langa Ikea Pallady, HILS Sunrise. In zona in care activam cu precadere, cererea a crescut cu 50%. Oferta nu tine pasul cu cererea, ceea ce pune presiune pe pret. In Bucuresti, indicele puterii de cumparare este cel mai avantajos din orasele Romaniei.”, a continuat el.

Anul 2024 a fost foarte bun. Avem in dezvoltare proiectul Akcent City, cu 724 de apartamente.  2024 a fost anul de lansare a proiectului si a fost un an foarte bun. Se confirma ca avem o crestere de la an la an a pretului pe metru patrat. Am vandut la stadiul de constructie. Inceputul de 2025 a fost, de asemenea, foarte bun. De la inceputul vanzarilor si pana acum, ne apropiem la un procent de 60% a unitatilor care au fost vandute. Exista un apetit, exista o cerere. Lipsa autorizatiilor de constructie si blocajul administrativ este un factor care influenteaza. Au crescut inclusiv preturile medii pe metru patrat la apartamentele din locuinte vechi. Un raport spunea ca aproape in toate cartierele Bucurestiului pretul mediu per apartament este de peste 100000 euro. Avem o cerere crescuta si o oferta care se imputineaza de la an la an. Din perspectiva dezvoltatorului, suntem optimisti cu privire la 2025. S-au tranzactionat toate garsonierele, toate studiourile si toate apartamentele cu 4 camere.”, a spus Laurentiu Afrasine, CEO, Akcent City.

Luciana Giurea, Head of Residential Division, AFI Europe Romania, a adus in discutie necesitatea ca oamenii sa simta din nou sentimentul de apartenenta la o comunitate. “AFI Home North este primul proiect de tip Build to Rent al AFI in Romania, insa ne bazam pe o experienta de aproape 10 ani in Polonia, Cehia si Serbia, unde operam peste 4000 de unitati si avem in dezvoltare alte cateva mii. In primavara acestui an, lansam prima cladire din cadrul complexului situat pe Bulevardul Dimitrie Pompeiu, cu 80 de apartamente. Acesteia i se va adauga pana la finalul anului o a doua cladire, cu inca 160 de apartamente. Unicitatea proiectului AFI Home North este data atat de destinatia lui - inchirierea, cat si de faptul ca vom oferi facilitati pentru folosinta exclusiva a clientilor nostri, cum ar fi o sala de sport sau spatiul de co-working. Acesta va fi si locul unde ne propunem sa organizam evenimente de intalnire pentru chiriasi, pentru ca ne dorim sa aducem inapoi in vietile oamenilor un element foarte important, dar care a devenit aproape inexistent in ultimii ani: comunitatea. Ne dorim sa readucem sentimentul de acasa in locurile in care traim. Acesta este si motivul pentru care am ales sa dezvoltam un complex de locuit in zona de business a capitalei, pentru a ajuta oamenii sa petreaca cat mai putin timp in trafic si sa il converteasca in momente de calitate, petrecute alaturi de cei dragi.”, a spus ea.

Veronica Dutu, Tax Consultant & Owner, Unioncont Expert, a vorbit in cadrul panelului despre modificarile legislative cu impact asupra sectorului. “Anul trecut, Romania a trecut printr-o perioada bugetara foarte complicata. Au fost modificari legislative foarte multe, cu impact asupra tuturor companiilor din Romania. Am inceput si anul 2025 prost. La noi in tara exista cea mai mica impozitare a capitalului din UE si, de aceea, suntem in continuare atractivi pentru investitorii din afara. Mai mult de atat, instabilitatea politica se reflecta in stabilitatea financiara a companiilor si a noastra, ca salariati. Anul acesta s-a ridicat si salariul minim pe economie, care a afectat piata constructiilor. Avem unele din cele mai mici salarii din UE in acest sector. Daca salariile vor creste, interesul investitorilor va fi din ce in ce mai scazut. Ca aceste companii sa faca fata tuturor provocarilor fiscale, a trebuit sa fim langa directorul financiar al companiei si sa vedem ce putem optimiza din taxele pe care le platim la bugetul statului. Putem folosi beneficiile extrasalariale, care sunt in numar de 14.”, a spus ea.

Evenimentul “Real Estate & Construction Forum”, ajuns la cea de-a XX-a editie, a fost organizat de BusinessMark si a reunit 200 de lideri din domeniu. O noua editie va avea loc in 22 septembrie 2025, la Bucuresti. Detalii despre eveniment sunt disponibile aici.

Partenerii evenimentului au fost:  CPI Property Group, HILS Development, Nhood, Olympian Parks, Cordia, Storia, EnergyPal, RENOMIA Gallagher, Filip & Company, Build Green, Colliers, Unioncont, BRISK
Evenimentul a fost sustinut de: BRCC - British Romanian Chamber of Commerce
Suport tehnic oferit de: SCS
Partener de monitorizare: mediaTrust
Parteneri media: spotmedia.ro, Finzoom, Financial Market, Ziarul Bursa, Daibau.ro, Logistic Post, SpatiulConstruit.ro, proidea.ro, instalnews.ro, ibuild.info, depozitinfo.ro, birouinfo.ro, Radar Imobiliar, Jurnalul de afaceri, EventsMax, MATEK, Revista Piata, Transilvania Business, BusinessVoice, PRwave, AngajatorulMeu.ro, Business Press, digital-business.ro, Romania Durabila, Club Economic, Economistul.

BusinessMark – events designed to make an impression!

Constructii

Fereastra, izolatie, caramida, adeziv, ...

Instalatii mecanice

Cazan, ventilator, baterie sanitara, ...

Instalatii electrice

Intreruptor, releu, camera video, cablaj, ...

Echipamente

Mobilier urban, stivuitor, mobila de birou, ...

Unelte

Software CAD, aparat de masurat, utilaj, ...